0 Winkelwagen € 0,00 Betalen

Milani

Door Ben Wijnhoven | 2 feb. 2015 13:21:00 | Labels: nieuw merk milani

1937, in het historische centrum van Como (Italië) ruikt het iedere dag heerlijk naar vers gebrande koffie. In de kleine winkel van Celestino Milani wordt dagelijks koffie geroosterd. Tegenwoordig is de roosterij een van de modernste van dit moment. Niet meer in het historische centrum van Como, maar wel met dezelfde toewijding en bezieling. Pierluigi (de zoon van oprichter Celestino) staat aan het roer van deze befaamde ambachtelijke firma.

Alle melanges hebben een fraai aromapallet en zijn van sublieme kwaliteit. Geen loze kreten: om het te kunnen bewijzen (lees: garanderen) is caffé Milani bijvoorbeeld mede-oprichter van het Consorzio Grancaffe en het Istituto Nazionale Espresso Italiano (I.N.E.I). Beide instituten zijn zo'n beetje de behoeders van de echte Italiaanse espresso.

We zijn erg trots dat we deze koffie nieuw in het assortiment hebben, een geweldige aanwinst. 

Hierboven een stukje van de introductienieuwsbrief van het koffiemerk Milani (jan-2015). Maar hoe werkt dat nu zo'n "nieuw" merk bij Koffiecentrale? Hoe komt de selectie tot stand? Waar letten we op? We gunnen je graag een klein kijkje achter de schermen.

Willen wij koffie van die betreffende roosterij, of wil de roosterij ons?
Grofweg onderscheiden we twee manieren hoe we in contact komen: roosterijen die op ons eigen verlanglijstje staan en roosterijen die graag opgenomen willen worden in onze webshop. Steeds vaker is het alle twee. Zoals jullie misschien weten hebben we een sterke voorkeur voor Italiaanse topmerken.

Aanvragen
Ongeveer 3 keer per maand krijgen we een aanvraag uit binnen- of buitenland. "Kunnen jullie onze koffie opnemen in jullie assortiment?". Vaak kunnen we al meteen een reactie geven (ehm, nee sorry) maar in sommige gevallen zijn we erg enthousiast. En een enkele keer krijgen wij zelf ook nee te horen, dat hoort er bij. Gelukkig komt dit zelden voor. Roosterijen weten dat we al bijna 10 jaar aan de weg timmeren. Een plaatsje tussen de allermooiste koffiemerken is niet verkeerd zeker gezien de internationale interesse die een merk hierdoor krijgt.  

Samples opsturen en proeven maar
We vragen altijd de 4 beste melanges op te sturen, want natuurlijk willen we goed testen. Tijdens de proeverij maken we  smaakprofielen van iedere melange. Om eerlijk te zijn worden we steeds kritischer, een nieuwe melange moet echt iets toevoegen aan het huidige assortiment. Als we iets proeven wat niet aan onze standaarden voldoet, is het niet mogelijk om opgenomen te worden. 

Visueel
Ook kijken we naar de verpakking. We zijn immers een online bedrijf waar klanten (meer en meer) letten op de styling en het design van de verpakking. We hebben wel eens meegemaakt dat een verpakkingwijziging een verkooptoename van 300% opleverde (we zeggen even niet welk merk het betrof), voor ons wel een eye-opener.

Waar komt het vandaan, kennen we de roosterij?
Vervolgens letten we sterk op de roosterij zelf. Het allerliefst verkopen we de merken van de roosterijen zelf. Heel (heel) soms kiezen we voor koffie die "private label" wordt gemaakt voor een bepaald merk of onderdeel is van een consortium (bijvoorbeeld Tre Forze, Maria-Sole of Mrs. Rose). We kennen de achterliggende roosterij, dus dat zit wel goed. Meestal is de styling van het eigen merk niet zo best (helaas) waardoor we daarvoor kiezen. Ook letten we op de regio in Italië. Hebben we uit de betreffende regio al een roosterij? We zijn regelmatig in Italië voor korte bedrijfsbezoeken en op internationale beurzen die er toedoen. Natuurlijk blijft alles mensenwerk, we vinden het zeker zo belangrijk dat de samenwerking prettig is. Vinden we de mensen van de roosterij niet sympathiek, dan gaat dat merk het niet worden. 

Verdienmodel
Eerlijk is eerlijk, natuurlijk kijken we ook of we aan een bepaalde koffie kunnen verdienen. Transport (naar Nederland en naar de consument) is erg kostbaar en al onze vaste en variable kosten moeten worden gedekt door de marge die we maken op de te importeren koffie. Tevens vragen we of er al importeurs in Nederland/België zijn, en wat hun rol is. Vaak gaat het prima samen. 

Verlanglijst
Zoals boven aangegeven hebben we zelf ook een (geheim) lijstje met koffiemerken die we nog echt graag willen hebben. Milani stond al een paar jaar op dat wensenlijstje. We zijn erg blij dat het nu gelukt is. Fenomenale melanges, een top roosterij en sympathieke mensen. Wat willen we nog meer? 

Dit jaar kun je nog meer nieuws verwachten, we zijn nog met enkele roosterijen in gesprek en we proeven op dit moment volop ;-)